اولین و مهمترین دلیل عدم توسعه بسته بندی در ایران، فعالیت جداگانه در این صنعت است. به این معنا که هر واحدی و یا مجموعه ای به صورت جزیره ای کار می کند. عدم تجمیع و یکپارچگی در فعالیت ها و رشد واحدهای مختلف، باعث کندی روند تاثیر شده است. این پراکندگی مانع بزرگی در مسیر توسعه بسته بندی در کشور شده است.
مهمترین کشورهای دریافت کننده محصولات ایران که آنها بسته بندی می کنند، ترکیه و مای هستند. این کشورها توانسته اند انسجام و یکپارچگی را در صنعت بسته بندی خود ایجاد کنند. این کشورها با ایجاد تشکل های قوی، توسعه بسته بندی خود را شکل داده اند. امروزه برخی گروه ها تلاش می کنند تا ایران به سازمان جهانی بسته بندی بپیوندد. پیوستن به این سازمان کار دشواری نیست. مهمتر از پیوستن به این سازمان، ماندن و فعالیت درست در آن است. این موضوع هم نیاز به تشکیل کارگروه قوی و ایجاد یک تشکل منسجم است.
برای کمک به توسعه این صنعت، جشنواره های مختلفی برگزار شده است. خصوصا سال گذشته که هزینه های زیادی برای این موضوع صرف شد. حتی در این جشنواره موفق شدند «کیت پیرسون» نماینده سازمان جهانی بسته بندی را هم دعوت کنند. با این وجود باز هم موفق نشدیم از حضور او بهره کافی را ببریم.
شرایط عضویت در سازمان جهانی بسته بندی به گونه ای است که تمام اعضا باید در آن سهیم باشند. این سهیم بودن شامل شرکت در دوره های آموزشی سالانه سازمان و گزارش دادن پیشرفت های کشور در حوزه بسته بندی است. این موضوع نشان می دهد که اگر ایران در این سازمان عضو شود و بتواند در آن فعال باشد و باقی بماند، با سرعت زیادی پیشرفت خواهد کرد. به این ترتیب با کمی تلاش بیشتر در مدت کوتاهی می تواند جایگاه کشورهایی مانند ترکیه و مای را بگیرد.
مهمترین صنعتی که ایران در زمینه بسته بندی آن ضعف زیادی دارد، صنایع غذایی است. این در حالی است که ایران جزء معدود کشورهایی است که چندین محصول غذایی خاص دارد. این مواد غذایی خاص در کنار تنوع آنها، ایران را به کشور مبدا خرید برای سایر کشورها تبدیل کرده است. محصولات را از ایران خریداری کرده و با بسته بندی با کیفیت، ارزش افزوده آن را چند برابر می کنند.
یکی از نمونه های این محصولات خرما است. ایران بیش از ۴۰۰ نوع خرما تولید می کند. هیچ نمونه دیگری در کشورهای مختلف یافت نمی شود. جالب است بدانید این بهترین خرمای دنیا، بدون بسته بندی به کشورهایی مانند اسپانیا، امریکا و غیره ارسال می شود. این کشورها با بسته بندی خرمای ایران، آن را به چند برابر قیمت خود محصول به فروش می رسانند.
نمونه های دیگر در این زمینه، پسته و زعفران ایرانی است. این محصولات نیز مانند خرما، بدون بسته بندی و به صورت فله ای صادر می شوند. از عوامل ایجاد این مشکلات وجود دلالان و به طبع آن فروش فله ای محصولات غذایی است.
در مطالب گذشته عنوان کرده ایم که یکی از دلایل اساسی و اصلی بسته بندی، نیازهای مشتری و در ادامه جلب رضایت اوست. تولید کنندگان و عرضه کنندگان برای جلب نظر مشتری و به طبع آن فروش بیشتر در زمینه توسعه بسته بندی تلاش زیادی می کنند.
با تغییرات جامعه و رشد توقعات مشتری، نحوه بسته بندی ها و کیفیت آنها تغییر می کند. برای مثال امروزه بحث خریدهای دیجیتال و اینترنتی بسیار گسترده شده است. نیاز به بسته بندی های جدید در اشکال گوناگون، استفاده از متریال های دوستار محیط زیست در تمام صنایع بسته بندی تاثیر گذاشته است. حتی روی تسمه بسته بندی تاثیر گذاشته است. امروزه تسمه بسته بندی پلاستیکی، مانند تسمه پلاستیکی PP و بسته بندی پت نیز به صورتی تهیه می شود که قابل بازیافت و استفاده مجدد باشد.
درباره این سایت