متاسفانه در چند سال اخیر ایران از نظر جایگاه در بین کشورهای منطقه و خاورمیانه عقب مانده است. بسته بندی صادراتی ایران در منطقه افت رتبه داشته است. رتبه ایران از عدد چهارم به رتبه ششم نزول کرده است. (آمار مربوط به سال ۹۶ است.) این موضوع نشان دهنده این مهم است که هرچند علم در زمینه بسته بندی پیشرفت کرده است، ولی ایران نتوانسته است همگام با دنیا حرکت کند. گردش مالی که برای صنعت بسته بندی صادراتی در این سال، ۸ میلیارد دلار در خاورمیانه برآورد می شود. رتبه بندی مشخص شده برای کشورها به این ترتیب است: ترکیه، عربستان، امارات و مصر.
با توجه به این که تبلیغات در جذب بازار و گرایش به محصول اهمیت زیادی دارد، بسته بندی به عنوان جزء کامل کننده تبلیغات شناخته می شود. بنابراین بسته بندی جزء جداناشدنی محصول در بازارهای امروزه است. نتایج یک بررسی و پژوهش موسسه انگلیسی یونایند بیسکوتیس مقادیر جالبی را در اختیار ما قرار می دهد. در محاسبات فروش جزئی و خرده فروشی فروشگاه ها و مغازه ها درصدها به شکلی است که در ادامه آنها را عنوان می کنیم.
مشاهده و دیدن محصول در فروشگاه و خرید در یک نگاه ۴۲% فروش را شامل می شود. میزان فروش با پیشنهاد با پیشنهاد دیگران ۲۵% را در برمی گیرد. خرید از طریق تبلیغات ۱۸% و ارائه نمونه رایگان ۹% از فروش را به خود اختصاص می دهد. روش های دیگر ارائه محصول ۶% از کل فروش را دارد.
با توجه به نتایجی که در بالا مشاهده می کنید، واضح است که بسته بندی مناسب کالا نقش اساسی و بسزایی در فروش محصول دارد. معمولا نیمی از خریداران، محصول را از طریق دیدن و مشاهده خرید می کنند. بنابراین بسته بندی درست و جذاب به فروش بیشتر محصول کمک می کند.
نکات اساسی که در بسته بندی صادراتی باید مورد توجه قرار داد، شامل بازارهای مصرف، توان خرید مردم در بازار هدف، فرهنگ و زبان آنها و علایق مردم در منطقه است. زمانی که هدف را بازارهای رقابتی با تقاضای بالا در نظر گرفته باشیم، تمامی محصولات مشابه با کیفیتی بالا ارائه می شود. همچنین در بسته بندی های آنها حداکثر دقت انجام می شود. هر صنعتی که دقت کافی را در بسته بندی نداشته باشد، از بازار رقابت خارج می شود.
هرچند که پیشرفت در صنعت بسته بندی رشد زیادی داشته است، متاسفانه در ایران همچنان ضعف زیادی دارد. بسیاری از محصولات در کشور ما به صورت فله به کشورهای دیگر صادر می شود. در کشورهای دیگر به صورت بسته بندی های شکیل با قیمت بسته بندی بسیار بیشتر به فروش می رسد.
ادامه مطلب دلایلی را عنوان می کنیم که نشان می دهد چرا بسته بندی صادراتی با بسته بندی داخلی متفاوت است.
درباره این سایت