متاسفانه در چند سال اخیر ایران از نظر جایگاه در بین کشورهای منطقه و خاورمیانه عقب مانده است. بسته بندی صادراتی ایران در منطقه افت رتبه داشته است. رتبه ایران از عدد چهارم به رتبه ششم نزول کرده است. (آمار مربوط به سال ۹۶ است.) این موضوع نشان دهنده این مهم است که هرچند علم در زمینه بسته بندی پیشرفت کرده است، ولی ایران نتوانسته است همگام با دنیا حرکت کند. گردش مالی که برای صنعت بسته بندی صادراتی در این سال، ۸ میلیارد دلار در خاورمیانه برآورد می شود. رتبه بندی مشخص شده برای کشورها به این ترتیب است: ترکیه، عربستان، امارات و مصر.

بسته بندی صادراتی

ویژگی های تعیین شده برای بسته بندی صادراتی

  • بسته بندی باید با استانداردها، مقررات و قوانین کشوری که صادرات به آن انجام می شود، هماهنگ باشد.
  • نوع بسته بندی باید به گونه ای باشد که برای خریداران احتمالی جلب توجه کند.
  • بسته بندی باید متناسب با خواسته های بازار مشتری و نیازهای آن جامعه باشد.
  • قدرت نگهداری از خواص و ویژگی های محصول داخل بسته بندی را داشته باشد.
  • بسته بندی به شکلی طراحی شود که مغایرتی با فرهنگ و زبان آن کشور نداشته باشد.
  • به آب و هوای بازار مورد نظر باید توجه شود و منطبق با آن باشد.

آمارهای نوع خرید محصول

با توجه به این که تبلیغات در جذب بازار و گرایش به محصول اهمیت زیادی دارد، بسته بندی به عنوان جزء کامل کننده تبلیغات شناخته می شود. بنابراین بسته بندی جزء جداناشدنی محصول در بازارهای امروزه است. نتایج یک بررسی و پژوهش موسسه انگلیسی یونایند بیسکوتیس مقادیر جالبی را در اختیار ما قرار می دهد. در محاسبات فروش جزئی و خرده فروشی فروشگاه ها و مغازه ها درصدها به شکلی است که در ادامه آنها را عنوان می کنیم.

آمار بسته بندی صادراتی

مشاهده و دیدن محصول در فروشگاه و خرید در یک نگاه ۴۲% فروش را شامل می شود. میزان فروش با پیشنهاد با پیشنهاد دیگران ۲۵% را در برمی گیرد. خرید از طریق تبلیغات ۱۸% و ارائه نمونه رایگان ۹% از فروش را به خود اختصاص می دهد. روش های دیگر ارائه محصول ۶% از کل فروش را دارد.

با توجه به نتایجی که در بالا مشاهده می کنید، واضح است که بسته بندی مناسب کالا نقش اساسی و بسزایی در فروش محصول دارد. معمولا نیمی از خریداران، محصول را از طریق دیدن و مشاهده خرید می کنند. بنابراین بسته بندی درست و جذاب به فروش بیشتر محصول کمک می کند.

اهمیت توجه به بسته بندی صادراتی

نکات اساسی که در بسته بندی صادراتی باید مورد توجه قرار داد، شامل بازارهای مصرف، توان خرید مردم در بازار هدف، فرهنگ و زبان آنها و علایق مردم در منطقه است. زمانی که هدف را بازارهای رقابتی با تقاضای بالا در نظر گرفته باشیم، تمامی محصولات مشابه با کیفیتی بالا ارائه می شود. همچنین در بسته بندی های آنها حداکثر دقت انجام می شود. هر صنعتی که دقت کافی را در بسته بندی نداشته باشد، از بازار رقابت خارج می شود.

بهترین نوع بسته بندی صادراتی

هرچند که پیشرفت در صنعت بسته بندی رشد زیادی داشته است، متاسفانه در ایران همچنان ضعف زیادی دارد. بسیاری از محصولات در کشور ما به صورت فله به کشورهای دیگر صادر می شود. در کشورهای دیگر به صورت بسته بندی های شکیل با قیمت بسته بندی بسیار بیشتر به فروش می رسد.

تفاوت های بسته بندی صادراتی و بسته بندی داخلی

ادامه مطلب دلایلی را عنوان می کنیم که نشان می دهد چرا بسته بندی صادراتی با بسته بندی داخلی متفاوت است.

تفاوت بسته بندی صادراتی
  • به دلیل وجود مسیر و مسافت طولانی، احتمال فشار و ضربه به محصول وجود دارد.
  • مدت زمان زیادی برای حمل و نقل و فرستادن محصول نیاز است. همین موضوع احتمال فاسد شدن آن را بیشتر می کند.
  • کشورهای مختلف فرهنگ و سلیقه متفاوتی دارند. به همین جهت در طراحی ظاهری، نقش و نگار و رنگ آمیزی بسته بندی باید توجه بیشتر می شود.
  • تفاوت در زبان های مختلف باعث می شود که در نوشتار روی محصول از زبان های بین المللی استفاده شود.
  • نوع مصرف در کشورهای مختلف متفاوت است. بنابراین در اندازه بسته بندی باید دقت شود که چه اندازه ای مناسب فروش در آن کشور است.

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

عنوان M | F | S English with Saman موج کویر Daniel مشاوره تحصيلي کنکور براي تمامي مقاطع ماهيان آکواريومي توییتر Bryan